CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday 20 October 2012

Pengangkutan Awam




Bandaraya Melaka mempunyai sebuah terminal pengangkutan antara bandar yang moden yang dikenali sebagai Melaka Sentral dengan menyediakan perkhidmatan pengangkutan yang tetap ke Kuala Lumpur, Johor Bahru dan lain-lain bandar-bandar utama di Semenanjug Malaysia. Melaka Sentral merupakan pusat perhentian bas dan teksi yang tercanggih di Malaysia pada hari ini. Tiada pusat perhentian bas dan teksi di mana-mana bandar utama di Malaysia selain Melaka Sentral.

Melaka juga mempunyai sebuah lapangan terbang di Batu Berendam yang digunakan untuk penerbangan penghantaran dari kawasan sekitar. Lapangan Terbang Batu Berendam sedang dalam proses naik taraf dan dijangka siap pada tahun 2009. Apabila siap kelak, pesawat yang lebih besar seperti Boeing 737 boleh mendarat di lapangan terbang ini.


Jalan keluar Ayer Keroh di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) merupakan jalan masuk utama ke Melaka. Terdapatnya juga dua jalan keluar tambahan di Lebuhraya Utara-Selatan, iaitu di jalan keluar Alor Gajah dan Jasin.





0 comments:

Post a Comment